سوگوارهای برای شهید احد و بزرگ یاور پیامبر اکرم (ص)/ تفاوت لقب سیدالشهدا برای امام حسین (ع) و حضرت حمزه (ع)
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۱۰۴۶
۱۵ شوال، سالروز جنگ احد و شهادت حمزه، عموی بزرگوار پیامبر خدا (ص) است؛ پیامبر اکرم (ص) بعد از شهادت ایشان، لقب سیدالشهدا را بر ایشان نهادند. لقبی که برای امام حسین (ع) نیز ذکرشده است.
به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در تاریخ اسلام حمزهبنعبدالمطلب عموی پیامبر اکرم و حسینبنعلی (ع) نوه رسول الله با لقب سیدالشهدا شناخته میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضرت حمزه حامی و محبوب پیامبر اکرم (ص)
رسالت پیامبر اسلام (ص) از ابتدا مورد خشم و مخالفت مشرکان و کفار قرار گرفت و همیشه برای اینکه بر سر راه ایشان و اسلام سد راههایی ایجاد کنند اقدام به آزار و اذیت پیامبر (ص) و یارانشان میکردند. یکی از بزرگترین حامیان پیامبر (ص) حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) بود و گفتهاند که او حتی در زمانی که هنوز مسلمان نشده بود، از پیامبر (ص) در مقابل آزار مشرکان حمایت میکرد. وی از بزرگان قریش بود و از این رو، با مسلمان شدنش، از میزان آزار قریش نسبت به پیامبر(ص) کاسته شد.
حضرت حمزه، از محبوبترین شخصیتهایی است که رسول گرامی اسلام (ص) بیشترین محبت و علاقه را به آنان ابراز داشت و پیوسته فضیلتهای آنان را برای همگان اعلام کرد. ابوالفرج اصفهانی در روایتی از رسول خدا (ع) آورده که آن حضرت فرمود: «بهترین مردم، حمزه و جعفر و علی (ع) هستند». همچنین جابربن عبداللّه انصاری میگوید: یکی از یاران ما صاحب فرزندی شد. پس خدمت پیامبر خدا (ص) رسید و از ایشان پرسید چه نامی بر او بگذارد؟ حضرت (ص) در پاسخ فرمود: «محبوبترین نامها را نزد من برای او انتخاب کن؛ نامش را حمزه بگذار».
حمزه به سبب ایمان بالا و سابقه درخشان، در حمایت از اسلام، یاری و دفاع از شخص رسولخدا همواره مورد توجه و علاقه ایشان بود. ایثار و فداکاریهای حمزه و همچنین شجاعت فوقالعاده او در تاریخ اسلام مشهور است. همچنان که در جنگ اُحد نیز صحنههایی از این ایمان و ایثار و شجاعت و دلاوری را به نمایش گذاشت. در کنار این فضایل، چگونگی شهادت او و اوج غربت و مظلومیت او نیز در میان شهیدان اُحد و قبل و بعد از آن کمنظیر بوده است. گویا با توجه به موارد فوق، نخستین بار لقب «سیدالشهدا» از سوی رسولخدا به حضرت حمزه عطا شد و بر سایر شهیدان والامقام اسلام برتری یافت. ائمه اطهار (ع) نیز بر تکرار لقب سیدالشهدا برای حمزهبنعبدالمطلب تأکید میورزیدند و همواره یکی از افتخارات و ارزشهای والای معنوی خاندان رسول خدا را، انتسابشان به حمزه سیدالشهدا ذکر میکردند.
بهکار بردن لقب سیدالشهدا برای امام حسین (ع) از سوی جبرئیل
لقب سیدالشهدا برای اباعبدالله الحسین (ع) نیز دارای زمینه فکری، معنوی و سیاسی است. یعنی هم شخصیت امام حسین (ع) در میان شهیدان عالم، بینظیر و بیهمتا است و هم نحوه شهادت و غربت و مظلومیت او و هم تابندگی و اثربخشی خون او بیمانند است. از اینرو امام حسین (ع)، سید و سرور و مولای همه شهیدان عالم است و خون او بر همه خونها فضیلت و برتری دارد.
این لقب در احادیث و روایات بهطور مطلق دلالت بر وجود حضرت اباعبدالله (ع) دارد. از همین رو این لقب در میان عموم به امام حسین (ع) اختصاصیافته و در طول تاریخ از شایعترین القاب ایشان و مشهورترینشان شده است.
طبق پارهای از روایات، لقب سیدالشهدا برای امام حسین (ع) نخستین بار از سوی جبرئیل بهکاربرده شد. پیامبر بارها خبر شهادت امام حسین (ع) را که از فرشتگان مقرب الهی دریافت کرده بود، برای مردم بهویژه خواص و یاران نزدیک و برخی خویشان بیان کرده بود.
ضمن یکی از این روایات، پیامبر از طرف خداوند حسینبنعلی(ع) را سیدالشهدا معرفی کرد و فرمود؛ «انه سیدالشهدا مِن الاوَّلینَ و الاخِرینَ فِی الدُّنیا وَ الاخرهِ، وَ سیِّد شَبابِ اهلِ الجَنَّهِ مِنَ الخَلْقِ اَجمَعِینَ»؛ «او (حسین (ع)) سرور شهیدان از نخستین تا آخرین آنها در دنیا و آخرت است و سرور جوانان همه اهل بهشت است».
طبق روایت مشهور دیگری که بیشتر منابع آن را نقل کردهاند، رسولخدا که به نقل از جبرئیل، از شهادت فرزندش خبر میداد، درضمن دعایی، درخواست مقام سیدالشهدایی برای حسین (ع) کرد و از خدا خواست که حسین (ع) را از سادات و سرور شهیدان قرار دهد. تعبیر «سادات الشهداء» در این روایت بیانگر همین معنا (سیدالشهدا) است. بنابراین لقب سیدالشهدا برای نخستین بار از سوی رسولخدا به سبط بزرگوارشان عطا شد و پس از آن سایر امامان بر تکرار آن تأکید کردند.
در روایات فراوانی که از امام صادق (ع) نقلشده بر این لقب شریف تأکید زیادی شده است و در حقیقت این لقب برای امام حسین (ع) از این دوره رواج فراوان یافته است.
تفاوت لقب سیدالشهدا برای امام حسین (ع) و حضرت حمزه (ع)
شهید مرتضی مطهری لقب سیدالشهداء را برای حمزه، مقید و برای امام حسین (ع)، مطلق میشمارد و بر این نکته تاریخی تأکید میورزد که این لقب قبل از عاشورا مخصوص حمزه بود ولی بعد از عاشورا لقب امام حسین (ع) شد و حمزه، سیدالشهدای زمان خودش است ولی امام حسین (ع) سیدالشهدای همه زمانهاست همان طور که مریم، سرور بانوان دوران خودش است ولی فاطمه (س)، سرور زنان همه دورانها.
بنابراین لقب سیدالشهدا نخستین بار از سوی رسولخدا (ص) به حضرت حمزهبنعبدالمطلب پس از شهادتش در جنگ اُحد داده شد و بعد از آن بر اساس روایات متعدد، این لقب از سوی رسولخدا (ص) به حسینبنعلی (ع) قبل از شهادتش و هنگام خبر دادن از شهادت وی، عطا شد و عمدتاً پس از شهادت مظلومانه آن حضرت در کربلا از سوی امامان شیعه مورد تأکید قرار گرفت و در برخی دعاها و زیارتنامهها تکرار شد تا آنجا که از مشهورترین القاب آن حضرت، لقب سیدالشهدا است.
انتهای پیام/4028/
منبع: آنا
کلیدواژه: پیامبر اکرم اهل بیت امام حسین حضرت محمد حضرت حمزه سوی رسول خدا پیامبر اکرم نخستین بار حضرت حمزه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۱۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مبارزه با استکبار در دنیا، صدور فرهنگ انقلاب ایران است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حجت الاسلام اله نور کریمی تبار در خطبههای این هفته نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام با اشاره به سالگرد شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، اظهار کرد: جامعه تشییع مدیون مجاهدتهای علمی و رهنمودهای آن حضرت است و سهم زیادی از احادیث موجود، میراث آن حضرت و پدر گرانقدرشان، حضرت امام محمد باقر (ع) است.
امام جمعه ایلام در ادامه با اشاره به ۱۲ اردیبهشتماه و روز معلم، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از معلمان بر لزوم احترام به این قشر فرهنگی و تکریم جایگاه معلم، اجرای سند تحول آموزش و پرورش و توانمندسازی معیشت آنها تأکید کردند.
حجت الاسلام کریمی تبار در ادامه با بیان این که هنوز نسلکشی و قتلعام زنان و کودکان در غزه متوقف نشده است، افزود: مدعیان حقوق بشر به صورت مستقیم و غیرمستقیم جانیان کودک کش را زیر چتر حمایتی خود قرار دادهاند.
وی تشریح کرد: هرگاه دادگاه لاهه بحث جنایتهای اسرائیل را بررسی میکند، کنگره آمریکا تهدید میکند که اگر کشوری اسرائیل را محکوم کند با آنها برخورد قاطع خواهد شد و این رویه آشکار استکبار جهانی است.
حجت الاسلام کریمی تبار اذعان کرد: تا پیش از این، شعار مرگ بر اسرائیل تنها در کشور ما طنینانداز میشد؛ اما امروز این شعار با زبان فارسی در دانشگاههای آمریکا فریاد زده میشود و این به منزله صدور فرهنگ انقلاب اسلامی ایران برای مبارزه با استکبار جهانی است.
امام جمعه ایلام تصریح کرد: دانشجویان و مردم آمریکا و اروپا، نقشه نسلکشی مسلمانان در فلسطین را تغییر خواهند داد؛ چرا که از وضع استکباری موجود در کشورهایشان به ستوه آمدهاند و این فریادها حاکی از این است که مردم دنیا به دنبال تحقق عدالت اجتماعی هستند و به یاری خدا این عدالتخواهی منجر به انتظار ظهور منجی عالم بشریت، حضرت امام مهدی (عج) خواهد شد.
حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به بازگشت پیکر مطهر سردار بسیجی شهید محمد شفیع فیضی زاده بعد از ۴۱ سال، گفت: مشیت الهی این است که شهدای جاویدالاثری که در مهمانی الهی متنعم هستند، هر از چند گاهی پرده خاک را از چهره خود کنار بزنند و ما را به مهمانی خود مفتخر کنند، تا قدردان ایثار و شهادت آنان و خانوادههای مکرمشان باشیم و غبار زمان واقعیتها را از ذهن مان نزداید.
وی با تبریک و تسلیت به خانوادههای مکرم این شهید، فرزندان و خانواده مکرم و همرزمانشان، از همه مردم استان برای حضور در تشییع پیکر پاک این شهید والامقام دعوت کرد.
نمازگزاران در پایان نماز پرفیض جمعه با سر دادن شعارهایی خشم و انزجار خود را از جنایات رژیم منحوس و کودک کش اسراییل ابراز کردند.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
نماز باشکوه جمعه در سایر شهرستانهای استان نیز برگزار شد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی