چه کسی لقب کیّس را به مختار داد؟
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۵۳۵۴۶
حجتالاسلام عمادی گفت که مختار نامهای برای دعوت امام ننوشت و پای نامهای را هم امضا نکرد چون به مردم کوفه اعتمادی نداشت. ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
حجتالاسلام سیدرضا عمادی پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا به مناسبت فرا رسیدن سالروز قیام مختار به خونخواهی امام حسین علیهالسلام گفت: مختاربن ابی عبید ثفقی از چهرههای برجسته تاریخ تشیع و طرفدار خاندان اهلبیت علیهمالسلام بود و حتی در کودکی مورد علاقه و عنایت امیرالمومنین علی علیهالسلام قرار گرفت و لقب «کیّس» یعنی «زیرک» از طرف آن جناب در حالیکه کودک بود به او داده شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: زمانی که او در مدینه بود با خاندان پیامبر(ص) رفت و آمد داشت و از آنان حدیث میآموخت. او شیعه و معتقد به حقانیت اهلبیت علیهالسلام و خلافت امیرالمومنین علیهالسلام بود و دیگران را به رسمیت نمیشناخت. علّامه حلّی مختار را "مقبوله الروایه" میداند و امام باقر، امام صادق و امام سجاد علیهمالسلام برای او طلب رحمت و دعای خیر کردهاند.
حجتالاسلام عمادی خاطرنشان کرد: مختار در دوران خلافت امیرالمومنین علیهالسلام و امام مجتبی علیهالسلام در کنار آن دو بزرگوار بود و پس از ماجرای صلح امام با معاویه و بازگشت امام مجتبی علیهالسلام از عراق به حجاز، خاندان مختار همچنان در عراق بودند و گاهی به طائف و مدینه میرفتند و مختار در مدینه خدمت اهلبیت پیامبر(ص) میرسید و از آنان کسب حدیث میکرد.
به گفته وی، پس از مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید، مختار در جبهه حق قرار داشت و حکومت یزید را به رسمیت نشناخت؛ او نامهای برای دعوت امام ننوشت و پای نامهای را امضا نکرد چون به مردم کوفه اعتمادی نداشت، اما مختار از بارزترین چهرههای حقیقی شیعه در کوفه بود، به گونهای که مسلمبنعقیل که به نمایندگی امام حسین علیهالسلام به کوفه آمد، وارد خانه مختار شد.
این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: با وجود اینکه سران شیعه چون هانی، سلیمانبن صُرَد، حبیببنمظاهر و مسلمبنعوسجه از بزرگان کوفه بودند، او به خانه مختار رفت. شیخ مفید در ارشاد نقل کرده که مختار به مسلمبنعقیل گفت: زیاد روی مردم کوفه حساب نکن، چون سابقه عهدشکنی دارند. مختار برای جلب حمایت شیعیان و عشایر اطراف کوفه از مسلمبنعقیل و استقبال از امام حسین رهسپار اطراف کوفه شد و مسلم به خانه هانیبنعروه رفت و پس از مسلط شدن ابنزیاد به کوفه و شهادت مسلمبن عقیل، مختار به زندان افتاد و در روز واقعه کربلا در زندان بود و نتوانست به امام حسین علیهالسلام بپیوندد.
حجتالاسلام عمادی گفت: مختار از دوستان صمیمی میثم تمار و یار وفادار امیرالمومنین علیهالسلام دانست و افزود: میثم در زندان به مختار بشارت پیروزی داد و به او گفت: تو ابنزیاد را خواهی کشت و با چکمهات پا بر صورت او خواهی گذاشت و این از اخبار غیبی امیرالمومنین علیهالسلام به میثم بود، مختار به این وعده اعتقاد راسخ داشت و همینطور هم شد.
وی خاطرنشان کرد: مختار جدای از رفاقت و همدلی با سران توابین، که پس از شهادت امام حسین علیهالسلام قیام کردند، روش مبارزه آنها را نپسندید و در ضمن تجلیل از شخصیت سلیمان بن صُرَد رهبر نهضت توابین، او را فاقد شایستگی رهبری جهت قیام میدانست و معتقد بود نباید نیروها را به هدر داد و روش توابین یک نوع خودکشی است؛ هر چند او دوباره در این مرحله به زندان افتاد و در هنگام قیام توابین در زندان بود، اما به آنان پیام داد و آنها را به روش صحیحتری توصیه کرد و نیروهای زنده مانده از قیام توابین، به نهضت مختار پیوسته و نقش موثری داشتند.
حجتالاسلام عمادی تأکید کرد: کوفه، مرکز ثقل عراق پس از فاجعه عاشورا بود و زمینه از هر جهت مناسب قیام بود و فقط به رهبری کاردان، شجاع، و پیرو خاندان پیامبر(ص) نیاز داشت که با ورود دوباره مختار به کوفه و تزلزل حکومت مرکزی شام و افشا شدن چهره عبداللهبن زبیر، مختار توانست با جذب نیروهای مخلص شیعیان، بهویژه ایرانیان و با همراهی و فرماندهی شخصیت شجاع و مقتدر همچون ابراهیم فرزند مالک اشتر، قیامش به ثمر برسد و ضربهای مهلک و کاری به نظام اموی و دشمنان اهلبیت علیهمالسلام وارد کند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه طبق نقل بسیاری از علمای علم رجال، قیام مختار به إذن امام بود، گفت: بیشتر علمای شیعه تصریح به رضا و خشنودی امام سجاد علیهالسلام و خاندان پیامبر(ص) بر قیام داشتند. مختار با این پشتوانه عظیم معنوی توانست مردم را صرفاً به قیام جهت خونخواهی سیدالشهداء علیهالسلام و اهلبیت علیهمالسلام بسیج کند و به پیروزی و اهداف چشمگیری نایل شود.
وی افزود: علامه مامقانی از متخصصان علم رجال میگوید: «فان سلطنته برخصة منالامام؛ همانا حکومت مختار با اجازه امام معصوم علیهالسلام بوده است».(2) آیتالله خوئی مینویسد: «و یظهر من بعض الروایات ان هذا کان بإذن خاص من السجاد علیهالسلام»(3) بنابراین از برخی روایات معلوم میشود قیام مختار به إذن امام سجادعلیهالسلام بوده است.
حجتالاسلام عمادی عامل اصلی شکست مختار را دوررنگی و عهدشکنی کوفیان و عدم حضور ابراهیم اشتر در کوفه دانست و گفت: در زمان جنگ مصعب با مختار، ابراهیم اشتر در شمال عراق بود و مختار جهت حفظ مرزهای شمالی که مورد تهدید عبدالملک مروان خلیفه مروانی بود نمیخواست ابراهیم و نیروهایش را به کوفه برگرداند لذا حمایت آنان از مصعب و سستی مردم کوفه سبب شکست نهضت و شهادت مختار شد.
«نهضت امام حسین علیهالسلام خمیرمایه اصلی قیامهای حقطلبانه و موفق شیعیان در تاریخ بود» وی با بیان این مطلب اظهار کرد: پس از نهضت توابین و قیام مختار، قیام «حرّه» در مدینه، قیام زید بن علی، قیام فخ و دیگر قیامهای مورد تأیید ائمه، همه از پیامدهای عاشورا بوده و پیروزی قیام مختار و انتقام او از جانیان کربلا نقش مؤثر و امیدوارکنندهای در نهضتهای بعدی داشته است. همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «با وجود مخالفتهاى فراوان، این واقعه در طول زمان زنده مانده است و عاشورا در واقع، گنجینهاى پرقیمت است که همه افراد بشر، مىتوانند از آن استفاده کنند.»
1ـ معجم الرجال آیتالله خوئی، ج 18، ص 10
2ـ در تنقیح المقال، ج٣، ص٢ ٦
3ـ معجم الرجال الحدیث، ج١٨، ص١ ١
ارزش یک سلام زهیر به امام حسین(ع) بالاتر از قیام توابین و مختار/کنایه حشمتالله قنبری به آشوبگران فتنه 98مناجات امام حسین(ع) در صبح عاشوراپاداش یاد امام حسین (ع) بعد از نوشیدن آباقدامات امام حسین (ع) بیشترین اثر را در مهدویت داشته استانتهای پیام/
R1410/P/S4,37/CT3 واژه های کاربردی مرتبط موکب تسنیم اهل بیت علیهم السلام امام حسین (ع)منبع: تسنیم
کلیدواژه: موکب تسنیم اهل بیت علیهم السلام امام حسین ع موکب تسنیم اهل بیت علیهم السلام امام حسین ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۳۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جعفر صادق(ع) بر تمام امت اسلامی حق دارند
ماموستا سیدمصطفی خاتمی امام جمعه اشنویه در گفتوگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تأکید بر عمل به سیره حضرت صادق(ع) در هماهنگی مذاهب اسلامی در امور وحدت آفرین، اظهار داشت: حضرت امام جعفر صادق علیه السلام یکی از بزرگان آل نبی است که همواره به وحدت و هماهنگی امت اسلامی توصیه کرده اند.
ماموستا خاتمی، افزود: ایشان در زمانی که در مدینه منوره حضور داشتند، مردم از اقصی نقاط به حضور ایشان شرفیاب می شدند و بعد از شهادت ایشان امام مالک رهبر مذهب مالکی ها در مدینه منوره امورات مردم را به عهده داشت.
وی تصریح کرد: پیروان امام مالک از او سؤال کردند که شما امام جعفر صادق علیه السلام را چگونه می شناسید؟ امام مالک گفت: "ما رأت عین ولا سمعت اذن ولا خطر على قلب بشر افضل من جعفر بن محمّد الصادق علماً وعبادة وورعاً زهداو عملا" هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و بر هیچ قلبی، برتر از محمد بن جعفر از نظر علم و زهد و ورع خطور نکرده است.
این عالم اهل سنت، عنوان کرد: امام ابوحنیفه در محضر ایشان تلمذ کرده است. از پیروان ایشان سؤال کردم که جمله "لو لا السنتان لهلک النعمان" صحیح است که آن را تایید نمودند.
وی در پایان تأکید کرد: امام ابوحنیفه فرمود: اگر دوسال تلمذ من در محضر امام صادق نبود، نعمان هلاک میشد. در پایان باید متذکر شوم که اکثر علومی که به شیعه و سنی رسیده است از پیامبر(ص) و خاندان پیامبر اکرم و امام جعفر صادق علیه السلام است.
انتهای پیام/