شرح مختصری از زندگینامه امام زین العابدین (ع) / چرا لقب صاحب پینهها به امام چهارم دادند؟
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۸۹۸۱
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امام زین العابدین (ع) چهارمین اختر تابناک ولایت و امامت، فرزند امام حسین (ع) و حضرت شهربانو(س) بازمانده واقعه بزرگ عاشورا نقش بسیار مهمی در خنثی کردن توطئه یزید بر ضد انقلاب و قیام امام حسین (ع) داشت و با سخنرانی و ایراد خطبههای خود از اهداف امام حسین (ع) پاسداری کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام سجاد (ع) در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری و به روایتی ۴۸ هجری قمری به دنیا آمد و دوره زندگی ایشان همزمان با امامت سه امام شیعیان امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حکومت یزید بن معاویه (۶۱- ۶۴ق)، عبد الله بن زبیر (۶۱- ۷۳) که حاکم مستقل مکه بوده است، معاویه بن یزید (چند ماه از سال ۶۴)، مروان بن حکم (نه ماه از سال ۶۵)، عبدالملک بن مروان (۶۵- ۸۶) و ولید بن عبد الملک (۸۶- ۹۶) بود.
وقایع مهم در زمان زندگانی امام سجاد (ع)واقعه کربلا
امام سجاد (ع) در واقعه کربلا و در روزی که امام حسین (ع) و یارانش به شهادت رسیدند به شدت بیمار بود و به خواست خداوند ایشان برای حفاظت از اهداف امام حسین (ع) زنده ماندند. پس از واقعه کربلا اهل بیت امام حسین (ع) را به اسیری گرفتند و روانه کوفه و شام کردند. هنگام بردن اسیران از کربلا به کوفه، بر گردن امام سجاد (ع) غل و جامعه (جامعه، طوق مانندی است که دستها و گردن را با آن به هم میبندند) گذاشتند و، چون بیمار بود و نمیتوانست خود را بر پشت شتر نگاهدارد هر دو پای امام (ع) را بر شکم شتر بستند.
هنگامی که کاروان اسرا به کوفه رسید ابن زیاد، امام سجاد (ع) و سایر اسیران کربلا را در زندان نگاه داشت و نامهای به شام نوشت و از یزید کسب تکلیف کرد. یزید پاسخ داد، اسیران و سرهای شهیدان کربلا را به شام بفرستد. ابن زیاد، امام سجاد (ع) را غل بر گردن گذاشت و با اسیران همراه مُحَفّر بن ثَعلبه روانه دمشق کرد.
امام سجاد (ع) در مسجد شام خطبهای خواند و خود و پدر و جد خویش را به مردم شناساند و به شامیان گفت که آنچه یزید و کارگزاران او بر زبانها آورده اند درست نیست. پدر ایشان خارجی نیست و نمیخواسته جمعیت مسلمانان را ازبین ببرد و در بلاد اسلام فتنه بیندازد بلکه آن حضرت برای حق و به دعوت مسلمانان به پاخاست تا دین را از بدعتهایی که در آن پدید شده پاک کند و به سادگی و پاکیزی زمان جد خود برساند.
واقعه حره
بعد از واقعه کربلا در سال ۶۳ هجری قمری در واقعه حره مردم مدینه بر ضد امویان قیام کردند آنها با عبدالله بن حنظله که پدرش حنظله به غسیل الملائکه معروف بود بیعت کردند و بنی امیه را که هزار نفر بودند در خانه مروان بن حکم محاصره و بعد از شهر بیرون کردند. امام سجاد (ع) از آغاز شورش خود را کنار کشید و با مردم همراه نشد چون پایان کار را میدانست.
در واقعه حره، مروان (از دشمنان اهل بیت (ع)) نزد عبدالله بن عمر رفت و از او خواست تا خانواده وی را نزد خود نگاه دارد، ولی عبدالله نپذیرفت، مروان، چون از حمایت او نا امید شد پناه به امام سجاد (ع) برد امام (ع) با بزرگواری خاص خود خواهش او را قبول کرد و نزدیکان مروان را همراه با زن و فرزند خود به ینبع (چشمهای نزدیک مدینه و کوه رضوی) فرستادامام سجاد (ع) در این حادثه ۴۰۰ خانواده را در کفالت خود گرفت و تا وقتی که لشکر مسلم بن عقبه (فرمانده لشکر یزید در واقعه حره) در مدینه بود هزینه آنان را میپرداخت.
قیام توابین
رهبری نهضت توابین را سلیمان بن صرد خزاعی، به همراهی چند تن از سرشناسان شیعه در کوفه بر عهده داشتند توابین قصد داشتند تا در صورت پیروزی، امامت جامعه را به اهل بیت (ع) بسپارند و امام سجاد (ع) تنها بازمانده از نسل امام حسین (ع) بود، اما رابطه سیاسی خاصی بین امام سجاد (ع) و توابین وجود نداشته است.
قیام مختار
قیام مختار سومین جنبش مهم پس از واقعه کربلا است که درباره ارتباط امام سجاد (ع) با این جنبش نیز ابهاماتی وجود دارد این ارتباط نه تنها از زاویه نگرش سیاسی بلکه از جنبه اعتقادی (پیروی مختار از محمد بن حنفیه) نیز مشکلاتی را در بردارد. گفته شده که مختار پس از آنکه موفق شد در کوفه شیعیانی را به سوی خود جذب کند از امام سجاد (ع) استمداد جست، اما امام روی خوش نشان نداد.
آثار و فضیلت امام سجاد (ع) در یک نگاه
یاران امام سجاد
امام سجاد (ع) شاگردان زیادی را تربیت کردند و یاران بسیاری داشتند؛ ابوحمزه ثمالی راوی، محدث و مفسر امامی در قرن دوم هجری قمری از اصحاب امام سجاد (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) بود، ابوخالد کابلی ملقب به کنکر از رجال شیعی سده اول هجری قمری و از اصحاب امام سجاد (ع) و امام باقر (ع)، اَبان بن تَغلِب ادیب، قاری، فقیه، مفسر و از محدثان بنام امامیه که در دوران امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) بود، جابر بن عبدالله انصاری صحابی پیامبر اسلام (ص) است که در بسیاری از غزوهها و سرایا شرکت کرد.
جابر، راوی حدیث لوح است که دربردارنده نام امامان شیعه از زبان پیامبر (ص) است. جابر از اصحاب امام علی (ع) و ائمه تا امام باقر (ع) بود، سُلَیم بن قیس هلالی از اصحاب خاص چهار امام نخست شیعه (ع) که تا دوران امامت امام باقر (ع) بود از قدیمیترین علمای شیعه و بزرگان اصحاب ائمه (ع) و مورد وثوق آنان بوده و نزد ایشان از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است، حسن بن محمد بن حنفیه از محدثان قرن اول هجری قمری فرزند محمد بن حنفیه و نواده امام علی (ع) است، سعید بن مسیب بن حزن قرشی مخزومی از تابعین فقهای هفتگانه مدینه در زمان امام سجاد (ع) بود، یحیی بن اُمّ طُوَیل، سعید بن جُبَیرمفسر و از تابعین و اصحاب امام سجاد (ع)، محمد بن جُبَیر بن مُطعِم از یاران امام سجاد (ع) بودند.
آثار امام سجاد(ع)
صحیفه سجادیه مجموعه دعاهای امام سجاد (ع) و آینهای است که تصویر اجتماع آن روز به ویژه مدینه را در آن میتوان دید، رساله حقوق در این رساله ۵۱ حق (یا ۵۰ حق طبق برخی نسخه ها) است، دعای سحر مشهور به دعای ابوحمزه ثمالی؛ این دعا را امام زینالعابدین در سحرهای ماه رمضان میخواند و ابوحمزه ثمالی از آن حضرت نقل کرده است این دعا دربردارنده مفاهیمی متعالی و تعابیری شیوا و فصیح است، زیارت امین الله؛ زیارتنامهای است که امام سجاد (ع) هنگام زیارت مزار حضرت علی (ع) خوانده است.
کنیه و القاب امام سجاد(ع)
زین العابدین
این لقب را رسول خدا (ص) جد بزرگوار امام سجاد (ع) به دلیل عبادت فراوان به ایشان داد.
سید العابدین
از جمله القاب برجسته امام چهارم، سیدالعابدین است. به خاطر آن همه عبادت و اطاعت و فرمانبرداری از خداوند به ایشان لقب دادند و از هیچ کس جز جد بزرگوارشان امیر مومنان علی (ع) آن همه عبادت صورت نگرفت.
ذوالثفنات
امام سجاد (ع) در پیشگاه حق به قدری پیشانی بر خاک میسایید که همه مواضع سجده اش پینه میبست و هر سال دوبار و هر بار پنج عدد از این پینهها را میبرید و از این رو به آن حضرت (ع) ذوالثفنات یعنی صاحب پینهها میگفتند.
سجاد
به دلیل زیادی سجدهها و تداوم هر سجده امام علی بن الحسین (ع) را سجاد و سیدالساجدین لقب دادند.
ابن الخیرتین
یکی از نامهایی که امام سجاد (ع) را به آن میخواندند ابن الخیرتین است و علت این نامگذاری سخنی است مستند به رسول بزرگوار اسلام (ص) که فرمودند:خداوند متعال از میان بندگانش دو نژاد را برگزیده است و آن از عرب، قریش و در میان غیر عرب ایرانی و فارسیان هستند و خود امام سجاد (ع) نیز با اشاره به آن میفرمایند: انا ابن الخیرتین؛ من فرزند دو برگزیده ام، چون جد بزرگوارش نبی اکرم (ص) که برگزیده قریش و عالمیان بود و مادرش دختر یزدگرد سوم بود.
امین
امام نمونه والای این صفت ارزنده بود مصداق بارز این حرف فرموده آن حضرت (ع) است: اگر قاتل پدرم شمشیری را که بدان وسیله پدرم را به قتل رسانده در نزد من به امانت بگذارد در آن خیانت نمیکنم و آن را به او باز میگردانم.
زکی
چون خداوند متعال امام سجاد (ع) و خاندان مطهرش را از هر گونه آلودگی پاک و پاکیزه فرموده، همان گونه که از پدران بزرگوارش پلیدی را برداشته و پاک و پاکیزه قرار داده است و امام سجاد (ع) یکی از مصادیق بارز آیه مبارکه تطهیر است که خدای متعال در قرآن کریم سوره احزاب میفرماید: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا
قدوة الزاهدین (پیشوای زاهدان)، سیدالمتقین (سرور و مهتر پرهیزکاران)، امام المومنین، منار القانتین (چراغ شب زنده داران)، زین الصالحین (زیور صالحان) و سیدالمجتهدین از القاب دیگر امام چهارم شیعیان امام سجاد (ع) و کنیههای ایشان ابوالحسن، ابومحمد، ابوالحسین، ابوعبدالله، ابوبکر، ابوالقاسم و مشهورترین آنها ابوالحسن و ابومحمد است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: ائمه اطهار مناسبت های مذهبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سیاوش مسلمی در پیامی فرارسیدن هشتمین سالگرد حماسه کربلا خان طومان شهادت ۱۶ مدافع حرم و خط شکن لشکر ۲۵ کربلا در راه دفاع از حرم و حریم ولایت در منطقه خان طومان سوریه را گرامی داشت.
وی در این پیام آورده است، اردیبهشت ماه برای مازندرانیها یادآور حماسه بزرگ و پرغروری است، حماسهای که تقویم سراسر افتخار علویها را با نام و واژگانی نام آشنا از تاریخ مردمان همین دیار مزین کرده و آن اردیبهشت مقاومت و حماسه کربلای خان طومان است.
حال که هشتمین سال از آن تاریخ و حماسه مقتدرانه و غرورآفرین و در عین حال غم انگیز به واسطه از دست دادن جمعی از بهترین نیروهای لشکر همیشه پیروز ۲۵ کربلا میگذرد برای خیل عظیمی از اقشار و آزادگان ابعاد و جنبههای وسیعتری از حماسه کربلای خان طومان و اتفاقات و رشادتهایی که توسط ظفرمندان مازندرانی در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در راه دفاع از حرم اهل بیت علیه السلام صورت گرفته، آشکار و عیان شده است.
اگر نقطه عطف لشگر ویژه ۲۵ کربلا در جنگ ۸ ساله فتح فاو بوده، نقطه عطف وارثان آن فاتحان در جبهه دفاع از حرم حماسه خانطومان است؛ هر چند فتحی در این مقطع از تاریخ صورت نگرفته اما آن مقاومت و دفاع جانانه رزمندگان قوی و خط نگهدار مازندرانی در مقابل آن تهاجم همه جانبه گروههای تروریستی و تکفیری با آن ادوات و تجهیزات بی شماری که به میدان آورده بودند، برای همیشه در اذهان ماندگار شده است؛ مقاومتی که به اذعان همه فرماندهان ارشد نظامی حاضر در جنگ سوریه، اگر صورت نپذیرفته بود نه تنها فتوحات قبلی محور مقاومت به دست دشمنان تکفیری میافتاد بلکه پیروزیهای بعدی محور مقاومت نیز در بازپس گیری و نابودی داعشی ها به همین راحتیها به دست نمیآمد
حال آنچه یقین است و در آینده ابعاد آن روشنتر خواهد شد و هیچ شک و تردیدی هم در آن نبوده و نخواهد بود حماسهی بزرگی است که توسط غیورمردان لشکر ۲۵ کربلا در منطقه خانطومان سوریه خلق شده، آنگاه که این مدافعان حرم مازندرانی مأمور به تکلیف بودهاند در مقابل آن جنگ نابرابر و فتنه پلید دشمن تا آخرین نفس و تا پای جان جانانه ایستادند و مایه سربلندی و سرافرازی نه تنها این خطه بلکه جهان اسلام شدند
اما در همه این ۸ سال از همان روزهای اول اعلام خبر شهادت تا بازگشت پیکرهای مطهر و بعد از آن، این صبر و سیره زینبی خانوادههای این مدافعان حرم خود حماسهای دیگر بوده، بصیرت و استقامت پدران، مادران، همسران و فرزندان این ستارههای درخشان آسمان ایثار و جهاد نه تنها بسیاری از فتنههای دشمن را نقش برآب کرد بلکه تبیین گر راه سرخ شهادت و مسیر سبز ظهور و پرورش دهنده هزاران هزار مدافع حرم در راه دفاع از آرمانهای انقلاب بوده و هست که جا دارد خاضعانه در پیشگاه والای آنان ادای احترام کنم
و حال در پایان در سالی که برگزاری دومین کنگره بزرگداشت شهدای مازندران را پیش رو داریم باید این حماسه بخش ویژه ای از این رویداد بزرگ شهدایی را در برگیرد، ضمن آنکه بر همه قشرها، نسلها به خصوص دستگاهها و نهادهای فرهنگی، رسانهای و هنری استان همواره یک تکلیف است که بیش از گذشته در بزرگداشت و گرامیداشت حماسه کربلای خانطومان همت گمارند و نام اردیبهشت مقاومت را برای همیشه زنده، بزرگ و بلندآوازه بدارند.
کد خبر 6097705